
Emilie Le Roi
- Islam
- Arabistiek en islamkunde
- Onderwijs
Onmiddellijk na de aanslagen op Charlie Hebdo werd ik aangesteld binnen het departement onderwijs en vorming als aanspreekpunt radicalisering/polarisering. Binnen deze hoedanigheid werd ik tot op heden meer dan 1000 maal bevraagd door scholen, directies, leerkrachten en CLB-medewerkers. Bij aanvang gingen deze vragen effectief over radicalisering, doch dit wijzigde heel snel naar diversiteitsvraagstukken (wat met al dan niet gescheiden zwemmen, al dan niet aanbieden van halal-eten op school, bidden op school, evolutieleer versus scheppingsverhaal, lessen seksuele opvoeding, het vak islam, niet willen bijwonen van muzieklessen wegens niet toegestaan, ramadan, radicalisering, samenwerking onderwijs-politie...). Als privé-persoon bundelde ik al deze vragen en bracht er samen met Khalid Benhaddou (imam en coördinator van het netwerk van islamexperten) een boek over uit waarin we al onze expertise trachten te delen. Het boek kreeg de titel: "Halal of niet? Alle vragen omtrent islam en onderwijs in Vlaanderen beantwoord." In het boek bekijken we wat de regelgeving zegt, schetsen we de culturele achtergronden en islamitische stelregels en komen we tot weloverwogen, concreet en bruikbaar advies en bundelen we alle goede praktijkvoorbeelden die we de voorbije jaren tegenkwamen.
Dit boek is een praktische gids voor iedereen die op onderwijs betrokken is reikt concrete oplossingen aan om wrijvingen, misverstanden, problemen en radicalisering tegen te gaan.