
Horst Remes
- Marketing
- Zelfstandig ondernemen
- Management en organisatie
- Consumenten
Mijn expertise is Klantgericht ondernemen.
Ik praat met veel gedrevenheid over klantgerichte strategie, klantgerichte processen, klantentevredenheid en Customer Experience.
Nogal wat bedrijven en organisaties nemen "klantgericht werken" expliciet op in hun strategie - ook overheidsorganisaties doen dat.
En hun marketing legt daar veel nadruk op.
Maar slechts een handvol daarvan hebben klanten die hen ook echt klantgericht vinden - en die meer dan gemiddeld tevreden zijn.
Waarom is dat zo moeilijk?
Eén van de redenen: ze vertrekken vanuit verkeerde aannames. Over wat klanten belangrijk vinden en over hoe ze hun medewerkers best aansturen om klantgericht te werken.
Ik noem ze de 'klantgerichtheidsmythes'.
En ik fileer waar die organisaties de bal misslaan.
Zowel voor organisaties die zich richten tot consumenten of burgers (B2C) als zij die andere bedrijven als klant hebben (B2B).