Anouk
Van Der Wildt
Contact
Talenkennis
Achtergrond
Studie(s) en diploma's
- Doctoraat in de Sociologie
- Lerarenopleiding
Huidige functieomschrijving
Onderzoeker en projectcoördinator
Ervaring
- Doctoraatsonderzoek op Validiv-project (UGent): dataverzameling, kwantitatieve en kwalitatieve dataverzameling, presentatie van onderzoeksresultaten op onderzoeksconferenties, workshops voor leerkrachten rond thema van meertaligheid op school
- Coach van teams kleuterleerkrachten bij Onderwijscentrum Brussel: Thema's meertaligheid, mondelinge taalvaardigheid, rekentaal
- Coördinator Pro-M project (KULeuven): dataverzameling, coaching van doctoraatsstudenten, coördinatie valorisatieluik, redactie videoreeks en website met valorisatiemateriaal,
- Onderzoeker Pedagogie in Praktijk (Karel de Grote Hogeschool): coördinator project over leerlingenparticipatie op school, middelenwerver nationale en internationale fondsen, anker onderzoek, aanspreekpunt kwantitatieve onderzoeksmethoden
Relevante Publicaties
Praktijkgericht onderzoek (selectie):
- http://pro-mproject.be/
- https://www.kdg.be/onderzoek/projecten/inspiratiegids-taalstimulering-n…
- https://metrotaal.be/
Academische publicaties (selectie):
- Peleman, B., Van Der Wildt, A., & Vandenbroeck, M. (2022). Home language use with children, dialogue with multilingual parents and professional development in ECEC. Early Childhood Research Quarterly, 61, 70-80.
- Van Der Wildt, A., Aghallaj, R., De Backer, F., Vandenbroeck, M., & Agirdag, O. (2024). Multilingual language minority parents’ perspectives on their relationships with caregivers regarding the multilingual upbringing of the child: a large-scale exploration within childcare facilities in Flanders. International Journal of Multilingualism, 21(3), 1386-1400.
- Strobbe, L., Van Der Wildt, A., Van Avermaet, P., Van Gorp, K., Van den Branden, K., & Van Houtte, M. (2017). How school teams perceive and handle multilingualism: The impact of a school's pupil composition. Teaching and teacher education, 64, 93-104.
- Van Der Wildt, A., Van Avermaet, P., & Van Houtte, M. (2015). Do birds singing the same song flock together? A mixed-method study on language as a tool for changing social homophily in primary schools in Flanders (Belgium). International Journal of Intercultural Relations, 49, 168-182.
Relevante onderzoeken
- Validiv project: https://research.flw.ugent.be/en/projects/validiv-valorising-linguistic…
- Pro-M project: pro-mproject.be
- TEAM project: https://www.kdg.be/onderzoek/projecten/team-samenwerken-team-de-kindero…
- GOTALK project: https://www.kdg.be/onderzoek/projecten/gotalk-meer-inclusieve-kinderpar…
- project Taalstimulering Nederlands buiten de school: https://www.kdg.be/onderzoek/projecten/inspiratiegids-taalstimulering-n…
Mijn media ervaring
- video voor Opgroeien congres: https://www.opgroeien.be/kennis/toolbox/video-kennisclip-werken-team-de…
- Interview met Gazet van Antwerpen: https://www.gva.be/cnt/dmf20240311_96440897