dietlinde
willockx
vrije tijd van kinderen
een rechtvaardige toekomst voor kinderen: opvoeden voor een duurzame samenleving
zorgethiek in de praktijk
praktijkgericht onderzoek
Contact
Talenkennis
Achtergrond
Studie(s) en diploma's
taal- en letterkunde: Germaanse talen
doctor in de taal- en letterkunde
Huidige functieomschrijving
Hoofd onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk
Relevante Publicaties
Artikels over duurzame kinderopvang op http://pedagogischondersteunen.kdg.be
Films en methodiekenmap Spreekkansen in de buitenschoolse opvang op http://pedagogischondersteunen.kdg.be
Dom, L. & Willockx, D. (2017). Ouders over de buitenschoolse opvang. Meer dan een noodzakelijke oplossing? Welwijs. Wisselwerking onderwijs en welzijswerk 28 (4) 16-20.
Willockx, D. & Dom, L. (2017) Communicatie met ouders in de buitenschoolse opvang. Kiddo 18 (4).
Van Daele, S. & Willockx, D. (2014) Spreekkansen in kinderdagverblijven. (dvd)
Hostyn, I., Steverlynck, A., Van Daele, S. & Willockx, D. (2014). Allemaal taal. Taal ontwikkelen en stimuleren bij jonge kinderen. Kalmthout: Abimo.
Willockx, D. (2014). Verkeerskinderen. Streven. Cultureel maatschappelijk maandblad. 81 (6), 513-519. Ook gepubliceerd op 26 juni 2014 op <http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2014/06/24/verkeerskinderen>.
Steverlynck, A. & Willockx, D. (2013). Allemaal taal. Een taalstimulerend pakket voor begeleiders van jonge kinderen. Kiddo 14 (3)
Beyen, M., Jaspers, J., van Keymeulen, J., Mortelmans, J., Willaert, F., Willockx, D. ‘Meten is weten? Naar een kwaliteitsvolle financiering van het hoger onderwijs’. In: Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid, 1/2 (2007/2008), 115-118.
Jaspers, J., Mortelmans, J., Willockx, D. (2007) ‘De macht van het getal’.Patrick Loobuyck e.a. (ed.), Welke universiteit willen wij (niet)?,Gent: Academia Press, 217-220.
Relevante onderzoeken
Kinderopvang 2030. Hoe kunnen teams in kinderdagverblijven de opdracht 'opvoeden voor een duurzame samenleving' vormgeven?
PACE - Providing Access to Childcare and Employment (Interreg 2Zeeën)
Spreekkansen in de buitenschoolse opvang: naar warme contacten tussen opvang en gezinnen
Spreekkansen in de gezinsopvang
Spreekkansen in kinderdagverblijven
Allemaal taal. Taalstimulering in de voorschoolse kinderopvang
Mijn media ervaring
- interview Terzake: 'welke universiteit willen wij?'
- opiniestukken in Knack online, De Standaard, De Morgen