Emilie
Le Roi
Dit boek is een praktische gids voor iedereen die op onderwijs betrokken is reikt concrete oplossingen aan om wrijvingen, misverstanden, problemen en radicalisering tegen te gaan.
Talenkennis
Achtergrond
Studie(s) en diploma's
Licentiaat in de criminologische wetenschappen
Bachelor Maatschappelijk Werker
Huidige functieomschrijving
Aanspreekpunt/beleidsmedewerker Radicalisering en polarisering binnen het departement onderwijs en vorming. Daarnaast schreef ik een boek "Halal of niet. Alle bvragen omtrent islam en onderwijs in Vlaanderen beantwoord'. Op basis van dit boek geef ik wekelijks (samen met mijn co-auteur Khalid Benhaddou) lezingen en workshops rond het thema.
Ervaring
Emilie Le Roi studeerde af als maatschappelijk werker en als Master in de Criminologie. Onmiddellijk na haar studies ging ze aan de slag als consulent op het comité voor bijzondere jeugdzorg en later als consulent op de sociale dienst van de jeugdrechtbank. In de loop van deze acht jaar praktijkervaring werkte ze intensief met kinderen in problematische opvoedingssituaties en jongeren die als misdrijf omschreven feiten pleegden. Ze merkte hier de grote uitdagingen waar sommige jongeren en hun gezin voor staan in onze samenleving. Omdat ze de ambitie had om ook structureel verandering teweeg te brengen voor deze kwetsbare doelgroep maakte ze de overstap naar het beleidsniveau. 7 jaar geleden ging ze aan de slag binnen het departement Onderwijs en Vorming als beleidsadviseur rond thema’s die zich op het raakvlak tussen onderwijs-welzijn en onderwijs-politie bevinden. De voorbije drie jaar werkte ze als aanspreekpunt onderwijs voor de preventie van radicalisering en polarisering.
Ze ontpopte zich tot een enthousiaste spreker over de preventie van radicalisering en polarisering en heeft een doordachte en evenwichtige visie vanuit het onderwijsbeleid over dit maatschappelijk relevant vraagstuk. Ze heeft dit beleid niet enkel mee uitgewerkt, maar helpt scholen ook verder bij de implementatie ervan. Binnen haar functie legden leerkrachten, directies en CLB-medewerkers op regelmatige basis hun diversiteitsvraagstukken en bezorgdheden in kader van radicaal gedrag aan haar voor en telkens zocht zij vanuit haar expertise naar een gepaste en realistische oplossing. Wekelijks geeft zij sinds haar boeklancering en samen met haar co-auteur ook lezingen, workshops,... over dit thema.
Relevante Publicaties
Boek "Halal of niet? Alle vragen omtrent islam en onderwijs in Vlaanderen beantwoord" - in co-auteurschap met Khalid Benhaddou - 2018; zie: https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/halal-of-niet
Bijdrage (hfdst) aan boek: Radicale jongeren op school - onderwijs als belangrijke hefboom in de strijd tegen polarisering en gewelddadige radicalisering - 2017
Artikel voor het tijdschrift Welwijs: Deradicalisering in het onderwijs in het licht van nieuwe uitdagingen en een veranderde context-2017
Artikel voor het tijdschrift welwijs: de aanpak van radicalisering in Vlaanderen - 2015
Artikel vor het tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid: : Naar een daadkrachtig beleid tegen antisociaal gedrag op school -2012
Mijn media ervaring
- mediatraining gevolgd
- naar aanleiding van boek in aantal kranten: bvb http://www.standaard.be/cnt/dmf20180826_03684034 https://www.hln.be/nieuws/binnenland/onderwijs/boek-wil-samenwerking-tussen-moslims-en-niet-moslims-op-school-verbeteren~aa647aac/