Haydée
De Loof
dr. Haydée De Loof is hoofd van onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs aan de Karel de Grote Hogeschool.
Binnen Toekomstgedreven Onderwijs wordt praktijkgericht onderzoek gedaan naar onderwijsvraagstukken.
Deze worden telkens vertaald in concreet inzetbare tools voor het werkveld.
De drie onderzoekslijnen zijn:
1. Authentiek leren
>> effectiviteit van leren via authentieke leerervaringen/ authentieke context
>> evaluatie van authentiek leren
>> geïntegreerde STEM
>> citizen science
>> simulatieonderwijs
>> ...
2. Ondersteuningsnoden van leerlingen
>> sociaal-emotionele noden
>> talige diversiteit
>> culturele diversiteit
>> klasklimaat
>> grootstedelijke context
>> ...
3. Duurzame loopbanen en duurzaam leiderschap in onderwijs
>> schoolbeleid
>> schoolleiderschap
>> HR in onderwijs
>> differentiatie in loopbanen
>> leeraar-experts
>> ...
Binnen Toekomstgedreven Onderwijs wordt praktijkgericht onderzoek gedaan naar onderwijsvraagstukken.
Deze worden telkens vertaald in concreet inzetbare tools voor het werkveld.
De drie onderzoekslijnen zijn:
1. Authentiek leren
>> effectiviteit van leren via authentieke leerervaringen/ authentieke context
>> evaluatie van authentiek leren
>> geïntegreerde STEM
>> citizen science
>> simulatieonderwijs
>> ...
2. Ondersteuningsnoden van leerlingen
>> sociaal-emotionele noden
>> talige diversiteit
>> culturele diversiteit
>> klasklimaat
>> grootstedelijke context
>> ...
3. Duurzame loopbanen en duurzaam leiderschap in onderwijs
>> schoolbeleid
>> schoolleiderschap
>> HR in onderwijs
>> differentiatie in loopbanen
>> leeraar-experts
>> ...
Contact
+32 3 613 10 78
Trefwoorden
Gedragswetenschappen of sociale wetenschappen
Psychologie
Onderwijs
Talenkennis
Moedertaal
Nederlands
Spreek je nog andere talen?
Engels
Achtergrond
Lidmaatschap
VFO: Vlaams Forum voor Onderwijsonderzoek
Expertisenetwerk Lerarenopleidingen AUHA
Expertisenetwerk Lerarenopleidingen AUHA
Studie(s) en diploma's
- Doctor in de Onderwijswetenschappen (UAntwerpen)
- Master in de Klinische Psychologie (UGent)
Huidige functieomschrijving
Hoofd onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs (Karel de Grote Hogeschool)
Relevante Publicaties
- De Loof, H., Struyf, A., Boeve-de Pauw, J., & Van Petegem, P. (2021). Teachers’ motivating style and students’ motivation and engagement in STEM: The relationship between three key educational concepts. Research in Science Education, 51, 109-127.
- De Loof, H., Boeve-de Pauw, J., & Van Petegem, P. (2022). Engaging Students with Integrated STEM Education: a Happy Marriage or a Failed Engagement?. International Journal of Science and Mathematics Education, 20(7), 1291-1313.
- De Loof, H., Boeve-de Pauw, J., & Van Petegem, P. (2022). Integrated STEM education: the effects of a long-term intervention on students' cognitive performance. European Journal of STEM Education.-[Sl], 7(1), 1-17.
- De Loof, H., Ceuppens, S., De Meester, J., Goovaerts, L., Thibaut, L., De Cock, M., ... & Van Petegem, P. (2023). Toward a Framework of Integrating Ability: Conceptualization and Design of an Integrated Physics and Mathematics Test. Education Sciences, 13(3), 249.
- Boeve-De Pauw, J., De Loof, H., Walan, S., Gericke, N., & Van Petegem, P. (2022). Teachers’ self-efficacy and role when teaching STEM in high-tech informal learning environments. Research in Science & Technological Education, 1-21.
- Thibaut, L., Ceuppens, S., De Loof, H., De Meester, J., Goovaerts, L., Struyf, A., ... & Depaepe, F. (2018). Integrated STEM education: A systematic review of instructional practices in secondary education. European Journal of STEM Education, 3(1), 2.
- Struyf, A., De Loof, H., Boeve-de Pauw, J., & Van Petegem, P. (2019). Students’ engagement in different STEM learning environments: integrated STEM education as promising practice?. International Journal of Science Education, 41(10), 1387-1407.
- Knipprath, H., Thibaut, L., Buyse, M. P., Ceuppens, S., De Loof, H., De Meester, J., ... & Dehaene, W. (2018). STEM education in Flanders: How STEM@ school aims to foster STEM literacy and a positive attitude towards STEM. IEEE Instrumentation & Measurement Magazine, 21(3), 36-40.
- De Loof, H., Boeve-de Pauw, J., Timmermans, D., Molenaers, Y., Stoycheff, A., & Van Petegem, P. (2020). STEM competences and education in Fablabs. In Teach STEM in Fablabs: the Artifex e-book (pp. 1-13).
- De Loof, H., Boeve-de Pauw, J., Timmermans, D., Molenaers, Y., Stoycheff, A., & Van Petegem, P. (2020). Teaching in open learning environments: challenges and opportunities. Teach STEM in Fablabs: the Artifex e-book, 14-25.
- De Loof, H., Boeve-de Pauw, J., Timmermans, D., Molenaers, Y., Stoycheff, A., & Van Petegem, P. (2020). Building high-tech informal learning spaces: the Fablab model and good practices. In Teach STEM in Fablabs: the Artifex e-book (pp. 26-44).
Mijn media ervaring
Podcast/Talkshowprogramma JEZ! Please! (Q-music, met Tom De Cock)
Podcast 'buiten de krijtlijnen' (De Standaard)