Jan
Royackers
- het lerarentekort
- de pedagogisch-didactische kwaliteit op onze scholen
- het algemene klimaat op scholen
- de kwaliteit van schoolbesturen
- de rol van lokale besturen in onderwijs.
Ik combineer wetenschappelijk inzicht met praktijkervaring als leerkracht, als adviseur en als (vrijwillig) bestuurder van de grootste scholengemeenschap van Brussel, de vzw Sint-Goedele.
Contact
Talenkennis
Achtergrond
* lid van de Resonansgroep Schoolontwikkeling van de Odisee Hogeschool
Studie(s) en diploma's
* Master in de Romaanse Talen (Frans en Spaans), KULeuven (2006)
* Postacademische vorming Europees Literair Vertaler, KULeuven (2007)
* Postgraduaat socio-emotionele leerlingenbegeleiding (UAntwerpen) (2011)
* Basisopleiding Financieel Management (Vlerick) (2023)
Huidige functieomschrijving
Als Algemeen Directeur bij de onafhankelijke onderwijscoöperatie Schoolmakers leid ik een team van 15 onderwijsexperten die scholen adviseren en begeleiden in pedagogische en beleidsmatige processen.
Ervaring
* Leraar Frans (2006 - 2015)
* Lid directieraad Paridaensinstituut en coördinator Leuven (2008 - 2015)
* Wetenschappelijk medewerker aan de UGent (2016 - 2019)
* Adviseur bij Schoolmakers CV (2016 - heden)
* Directeur bij Schoolmakers sinds 2019, Algemeen Directeur sinds 2024
Relevante Publicaties
* boek "Meester in Lesgeven" (Lannoo Campus, 2022): https://www.schoolmakers.be/product/meester-in-lesgeven/
* voorwoord in het boek "De Leraar Centraal" (Politeia, 2024)
* een reeks van een 50-tal toonaangevende blogs: https://www.schoolmakers.be/?swp_form%5Bform_id%5D=1&s=Jan+Royackers
Relevante onderzoeken
* Wetenschappelijk medewerker voor het onderzoek "EDINA", Education of International Newly Arrived Pupils and Students in Primary and Secondary Education" (Ugent, Universiteit Utrecht, University of Helsinki)
* Wetenschappelijk medewerker voor het project Operatie Geslaagd, tegen voortijdige Schooluitval, aan de UGent iov Stad Gent
* Onderzoeker aan UCLL-hogeschool ivm oriëntering in de eerste graad secundair onderwijs
Mijn media ervaring
Twee interventies op het VTM-journaal in verband met evaluatie van leerlingen in het Vlaamse Onderwijs
Interviews voor onderwijstijdschrift Klasse:
* https://www.klasse.be/126560/differentieren-hoe-begin-je-tips/
* https://www.klasse.be/252878/woord-en-beeld-combineren-in-je-les-5-fout…