Kim
Bellens
Contact
Talenkennis
Achtergrond
Reviewer van verscheidene tijdschriften (o.a. AUP Pedagogiek)
Beoordelaar projecten Regieorgaan SIA (NL)
Studie(s) en diploma's
Master Pedagogische Wetenschappen (2005-2010)
Doctoraat Pedagogische Wetenschappen (juli 2019)
Specifieke lerarenopleiding gedragswetenschappen (2012)
Huidige functieomschrijving
Onderwijsonderzoeker binnen het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van de Thomas More hogeschool.
We vormen de brug tussen onderzoek en onderwijs. We brengen onderzoeksinzichten naar het onderwijsveld en dichten zo de kloof tussen theorie en praktijk, met als doel het bieden van kwaliteitsvol en rechtvaardig onderwijs voor alle leerlingen.
Ik deed onderzoek naar trends doorheen de tijd van de onderwijskwaliteit en onderwijsgelijkheid.
Daarbij onderzocht ik verklarende factoren (waaronder leermiddelen en instructiekwaliteit van leraren).
De afgelopen jaren deed ik onderzoek naar zomerscholen in Vlaanderen, leesdidactiek in het Vlaamse onderwijs en ontwikkelden we een kwaliteitskader om de didactische kwaliteit van leermiddelen in kaart te brengen.
Ervaring
Coördinator Vlaanderen TIMSS 2015
Coördinator Vlaanderen PIRLS 2016
3 jaar senior onderzoeker bij Thomas More hogeschool
Relevante Publicaties
https://excel.thomasmore.be/publicaties/wat-werkt-kenmerken-van-effecti…
https://excel.thomasmore.be/les-in-lezen/
https://excel.thomasmore.be/zomerscholen/
Relevante onderzoeken
- Onderzoek leesdidactiek: https://www.uantwerpen.be/nl/projecten/les-in-lezen/umbrella-review/
- Kwaliteitsvolle leermiddelen: whttps://data-onderwijs.vlaanderen.be/documenten/bestanden/OO_leermiddel…
- https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/02/onderwijsexpert-van-damme-formu…