Laura

Vandenbosch

(Digitale) media effecten bij adolescenten en jongvolwassenen met betrekking tot welzijn, lichaamsbeeld, genderidentiteit, seksualiteit, politieke socialisatie, prestatiedruk, en professionele keuzes.

 

Contact

Trefwoorden
Media
Lichaams- en haarverzorging
Gedragswetenschappen of sociale wetenschappen
Communicatiewetenschappen
Psychologie

Talenkennis

Moedertaal
Nederlands
Spreek je nog andere talen?
Engels

Achtergrond

Lidmaatschap
Jonge Academie
Huidige nationaliteit(en)
Belg

Studie(s) en diploma's

Communicatiewetenschappen

Huidige functieomschrijving

Assistent professor KU Leuven

Ervaring

tarting from 2017, Laura Vandenbosch is an assistant professor at the School for Mass Communication Research (BOF-ZAP research professorship grant). The relationship between media and well-being is the core subject of her research, leading to international publications in several fields including developmental psychology, sexology, body image, social relationships and communication theory.


In 2015 she was elected as the secretary of the Children, Adolescents and Media Division of the International Communication Association (2015-2018). Laura is currently also an editorial board member of ISI-ranked journals Human Communication Research, Archives of Sexual Behavior, Media Psychology, Journal of Children and Media, and Communications: The European Journal of Communication Research.


Currently, she is involved in several (international) research projects aimed to study how media may affect well-being by focusing on factors that have not been understood well, such as the role of social relationships, cultural background, sexualization, media literacy and malleability beliefs. Part of these projects are embedded within the international network she has built throughout the years by spending periods abroad at, for instance, the U of Michigan, the U of Toronto and the U of Vienna. Her work has led to several awards, such as the Top Paper, Top Article and Top Dissertation Awards from the Children, Adolescents and Media (CAM) Division of the International Communication Association (2013-2016) and the Research Council Award in the Humanities (Prijs Onderzoeksraad, 2016). In 2020, she received the early career scholar award of the International Communication Association.


In 2019, she received an ERC starting grant for the project “Malleability in mediated ideals: A paradigm to understand effects of contemporary media in adolescents’ well-being. ” More information on the MIMIc project can be found at : http://www.projectmimic.eu/ .

Relevante Publicaties

Selectie uit +- 50 publicaties: http://lirias.kuleuven.be/cv?Username=U0060068
(1) Schreurs, L., Sumter, S., & Vandenbosch, L. (2020).A Prototype Willingness Approach to the Relation between Geo-Social Dating Apps and Willingness to Sext with Dating App Matches. Archives of Sexual Behavior, 49, 1133-1145. (1Y-IF: 3.12; 5Y-IF: 3.49; ranked 6/104 in Social Sciences, Interdisciplinary, Q1).
(2) Vandenbosch, L. & Eggermont, S. (2020). The malleability narrative in entertainment and social media. Communication Theory, qtz041. (1Y-IF: 2.44; 5Y-IF: 5.17; ranked 8/88 in Communication, Q1).
(3) Vandenbosch, L.(2019). Media psychological reflections on the organizational framework of sexual media’s influence on users’ short vs. long-term sexual quality. Archives of Sexual Behavior, 48(8), 2283–2289. (1Y-IF: 3.12; 5Y-IF: 3.49; ranked 6/104 in Social Sciences, Interdisciplinary, Q1).
(4) Vandenbosch, L., & Van Oosten, M. (2017) The influence of sexually explicit Internet material on the sexual objectification of women: The attenuating role of media literacy. Journal of Communication, 67 (1), 1015-1036. (1Y-IF: 3.91; 5Y-IF : 5.38; ranked 3/79 in Communication);
(5) Sumter, S., Vandenbosch, L., & Ligtenberg, L. (2017) Love me Tinder: Untangling emerging adults’ motivations for using the dating application Tinder. Telematics and Informatics, 34 (1), 67-78. (1Y-IF : 3.40;
5Y-IF: 2.82; ranked 10/85 in the field of Information Science and Library, Q1) [2017 /2018/2019 Top 3 Most Downloaded Article]

Relevante onderzoeken

ERC starting grant : http://www.projectmimic.eu/
Project MIMIc: een project om de rol van media in het leven van jongens en meisjes anno 2020-2025 te begrijpen

“Bootsen jongeren de levensstijl die ze op hun social-media feed en in entertainmentfictie tegenkomen na?” Deze vraag vormt de kern van het onderzoek uitgevoerd door het MIMIc-team in België, Frankrijk en Slovenië bij 4500 adolescenten (onder leiding van L. Vandenbosch). Project Mimic wil leren hoe jonge mensen hun leven verrijken aan de hand van de voordelen geboden door het digitale medialandschap waarin ze opgroeien. Bovendien streven we ernaar om een beter begrip te krijgen van wat jongeren denken en voelen bij het altijd-online zijn. Zo zijn ze namelijk constant blootgesteld aan een informatiestroom over de levens van hun leeftijdsgenoten op sociale media, populaire televisieprogramma’s en films. Om deze kennis op te bouwen, maakt project MIMIc gebruik van een multi-methodisch onderzoeksdesign, wat betekent dat we: (1) kijken naar de sociale media profielen van jongeren, en beroemdheden & influencers die populair zijn bij jongeren, (2) een groep jongeren (12-17jaar) volgen in de loop van één jaar om te zien hoe ze opgroeien in een gemedieerde wereld en (3) een groep jongeren voor een korte periode van 14 dagen opvolgen met korte dagelijkse enquêtes om hun dagelijkse interacties met sociale media en televisie beter te begrijpen