Liselot

Hudders

Hoe laten wij ons als consument beïnvloeden door reclame? Hoe kwetsbaar zijn kinderen en jongeren? Hoe kunnen we hen meer weerbaar maken?
* Ik doe onderzoek naar de invloed van reclame op kinderen en jongeren en de rol van reclamewijsheid (d.i., kennis en vaardigheden m.b.t. reclame). Hierbij ligt de focus sterk op influencer marketing, hoe worden sociale media influencers ingezet om merken te promoten? Hoe kan de tactiek ethischer en transparanter worden gebruikt? Kunnen zij ook ingezet worden om gedragsverandering te beogen (duurzaam consumeren, vaker sporten)? Daarnaast ligt de focus op kidfluencers (kinderen jonger dan 13 jaar met een eigen profiel op sociale media): welke invloed hebben zij op kinderen? Wat is de impact van hun influenceractiviteiten op hun eigen ontwikkeling en mentale gezondheid?
* Heel wat ouders met een groot bereik op sociale media beelden hun kinderen af in het kader van commerciële posts. Wat zijn de gevaren van deze sharenting praktijk? Hoe kan je gevaren beperken? De site magditonline.be werd opgericht om ouders inzicht te geven in de risico's van sharenting en tips te geven om kinderen zoveel mogelijk te beschermen.

Contact

Trefwoorden
Media
Elektronische media
Reclame
Gedragswetenschappen of sociale wetenschappen
Communicatiewetenschappen

Talenkennis

Moedertaal
Nederlands
Spreek je nog andere talen?
Engels

Achtergrond

Lidmaatschap
- Bestuurslid van de European Advertising Academy
- Bestuurslid van de persuasieve divisie van NeFCA
- Expert bij de Hoge Gezondheidsraad
Huidige nationaliteit(en)
Belg
Nationaliteit(en) bij geboorte
Belg
Nationaliteit(en) moeder bij geboorte
Belg
Nationaliteit(en) vader bij geboorte
Belg

Studie(s) en diploma's

Master Communicatiewetenschappen, Universiteit Gent
Specifieke Lerarenopleiding, IVO Brugge

Huidige functieomschrijving

Hoofddocent aan de vakgroep Communicatiewetenschappen, Universiteit Gent

Ervaring

Onderzoek naar de impact van persuasieve communicatie
- Impact van commerciële communicatie en verhogen van weerbaarheid
- Transparant en ethisch gebruik van influencer marketing
- Impact van gokreclame
- Gezondheidspromotie en bevordering

Relevante Publicaties

Zie: https://www.ugent.be/ps/communicatiewetenschappen/cepec/en/team/liselot…
- Hudders, L.; De Jans, S.; & De Veirman, M. (2021). The commercialization of social media stars: a literature review and conceptual framework on the strategic use of social media influencers. International Journal of Advertising, 40 (3), 327-375.
- Guoquan Y., Hudders, L., De Jans, S. & De Veirman, M. (2021) The Value of Influencer Marketing for Business: A Bibliometric Analysis and Managerial Implications, Journal of Advertising, 50(2), 160-178.
- Hudders, L. & Lou, C. (2022). Editorial – A new era of influencer marketing: Lessons from Recent Inquires and Thoughts on Future Directions. International Journal of Advertising, 41 (1), 1-5
- De Jans, S., Hudders, L., Naderer, B., Spielvogel, I. (2021). Digital Food Marketing to Children: How an Influencer’s Lifestyle Can Stimulate Healthy Food Choices among Children. Appetite, 162 (July), 105182.

Relevante onderzoeken

- De maatschappelijke impact van kidfluencers
- De duistere wereld van influencer marketing
- De impact van fitfluencers op het beweeggedrag van jongeren
- De impact van gokreclame
- Reclamewijsheid van kinderen en jongeren

Sites die ik heb opgericht om het onderzoek te valoriseren:
Magditonline.be
reclamewijs.ugent.be
reclamewijs.be

Mijn media ervaring

- TV, radio- en kranteninterviews n.a.v. lancering magditonline.be en reclamewijs.ugent.be
- Interviews als expert o.v.v. invloed van reclame