Marijke
Wilssens
Contact
Talenkennis
Achtergrond
Vroeger zat ik ook in de Raad van Bestuur van CM Waas & Dender en van Kinderopvang Zonnestraal.
Studie(s) en diploma's
-Master pedagogische wetenschappen, optie orthopedagogiek
-Academische initiële lerarenopleiding (nu Educatieve Master )
-Postgraduaat inspirerend coachen
Huidige functieomschrijving
-Docent lerend netwerk groep en portfolio, trajectcoach bachelor na bachelor buitengewoon onderwijs– zorgverbreding en remediërend leren – postgraduaat zorgleraar
-Promotor onderzoek en dienstverlening thematische lijn Diversiteit en inclusie
-Projectleider Flexio, flexibel professionaliseren rond flexibel onderwijs en diversiteit
-Projectcoördinator Erasmus+-project ProuD to Teach All
-Nascholer Potential – Power to teach all
Ervaring
-meer dan 20 jaar ervaring als docent en onderzoeker bij Arteveldehogeschool (sinds 1999)
- 7 jaar als opleidingscoördinator van de banaba's BUO en zorgverbreding & remediërend leren
- 9 jaar als orthopedagoog van kleuters met een verstandelijke beperking, hun gezin en school (halftijds)
- 7 jaar als pedagogisch begeleider competentieontwikkeling (halftijdse detachering naar Katholiek Onderwijs Vlaanderen)
-auteur van diverse publicaties (zie hieronder)
-projectleider en medewerker aan diverse Vlaamse en internationale onderzoeken (zie hieronder)
Relevante Publicaties
• De Tandem (2002), ed. Wilssens M. Naar de gewone kleuterschool: Als kiezen minder vanzelfsprekend wordt. Antwerpen: Garant.
• De Tandem (2002) ed. Wilssens M. Naar de gewone kleuterschool: Begeleiding bij integratie en inclusie. Antwerpen: Garant.
• De Tandem (2002) ed. Wilssens M. Naar de gewone kleuterschool: praktische tips voor integratie en inclusie. Antwerpen: Garant.
• De Tandem (2004) ed. Wilssens M. Naar de gewone kleuterschool, ook met een ontwikkelingsachterstand of mentale handicap. De Katholieke Schoolgids, jg. 58, 3, p.139-141.
• Wilssens, M. (2004). Wederzijdse verrijking dankzij De Tandem, De wereld van het jonge kind, jg. 32 oktober 2004, p. 59-62.
• Wilssens, M./ De Tandem (2004). Met een handicap naar school. Praxisbulletin, 4, dec. 2004, p. 3-8
• Wilssens, M. (red.) e.a. “Inclusive education: a long and winding road”, Arteveldehogeschool i.s.m. diverse Europese partners (2002-2004), niet-gepubliceerde digitale cursus op digitale leeromgeving Arteveldehogeschool.
• Wilssens, M. (red.) e.a. “Kenniskring maatwerk en inclusie” (2004-2006), niet-gepubliceerde digitale cursus op digitale leeromgeving Arteveldehogeschool.
• Wilssens, M. (2007). Inclusief onderwijs ondersteunen. Tijdschrift logopedie, jg. 20, nr.4 juli-augustus 2009, p. 43-48.
• Lebeer, J., Struyf, E., Wilssens M., Denys, A., Timbremont, B., Van de Veire, H., de Maeyer, S., De Muynck R., Du Seuil D., & Pauwels, P. (2009). Onderzoek praktijktest in het kader van leerzorg: eindverslag. Antwerpen – Gent, onderzoek i.o.v. de Vlaamse Regering, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Onderwijs & Vorming.
• Lebeer, J., Struyf, E., Wilssens M., Denys, A., Timbremont, B., Van de Veire, H. (2009). Valorisatie onderzoeksresultaten van de prakijktest leerzorg: eindverslag. Antwerpen – Gent, onderzoek i.o.v. de Vlaamse Regering, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Onderwijs & Vorming.
• Lebeer, J., Struyf, E., Wilssens M., de Maeyer, S., Denys, A., Timbremont, B., Van de Veire, H. (2009). De praktijktest in het kader van leerzorg: een nieuwe bril voor Harry Potter? Caleidoscoop 21 (2): 4-10.
• Wilssens, Marijke, Lebeer, Jo, Struyf, Elke, de Maeyer, Sven, Denys, Anneleen, Timbremont, Benedikte, Van de Veire, Hugo. (2009) Leerzorg in de praktijk getest. Tijdschrift logopedie, jg. 22, nr.2 maart-april 2009, p. 49-54.
• Lebeer, J., Struyf, E., Wilssens, M., Timbremont, B., Denys, A., Vandeveire, H., De Maeyer, S. Identifying special educational needs in Flanders: validity of a new framework of “graded adaptation”. In: Baro, F. et al. (2009). CAMHEE Project (Child and Adolescent Mental Health in Extended Europe), WHO Collaborating Centre for Health and Psychosocial and Psychobiological Factors, Brussels-Vilnius (presentatie prof. Lebeer op internationaal congres Budapest september 2009).
• Lebeer, J., Struyf, E., De Maeyer, S., Wilssens, M., Timbremont, B., Denys, A. and Vandeveire, H. (2010). Identifying special educational needs: putting a new
framework for graded learning support to the test. European Journal of Special Needs Education, 25: 4, 375-387. http://dx.doi.org/10.1080/08856257.2010.513542
• Lebeer, J., Struyf, E., Wilssens M., Timbremont, B., Denys, A., Van de Veire, H., de Maeyer, S. (2010). Het leerzorgkader in de praktijk getest. Zorgbreed, jg. 7, nr. 26, p. 15-23.
• Viaene, W. (2010). Zorgen voor leerzorg in het onderwijs: niet meer werk, maar erkenning van bestaand werk. Interview met Marijke Wilssens, Karolien Van Gassen en Vera Henckens, Arteveldemagazine jg. 33, p. 8-10.
• Vanpeperstraete, L., Jansegers,K., Wilssens, M. (2010). Draagkracht versterken in de praktijk: Het kan! Welwijs, jg. 21, nummer 4, december 2010.
• Wilssens, Marijke (2011). Het nieuwe leerzorgkader in de praktijk getest. Katholieke Schoolgids jg. 65, nr. 2, maart 2011, p. 44-51.
• Meirsschaut, M., Monsecour, M. en Wilssens, M. (2013). Klaar voor redelijke aanpassingen, een leidraad. Gent: Arteveldehogeschool, www.arteveldehogeschool.be/universeelontwerp
• Meirsschaut, M., Monsecour, M. en Wilssens, M. (2015). Universeel ontwerp in de klas en op school: op-stap naar redelijke aanpassingen. Gent: Arteveldehogeschool, www.arteveldehogeschool.be/universeelontwerp
• Meirsschaut, M., Monsecour, M. en Wilssens, M. (2015). Universeel ontwerp in de klas en op school: een ruimer kader. Gent: Arteveldehogeschool, www.arteveldehogeschool.be/universeelontwerp
• Meirsschaut, M., Monsecour, F. & Wilssens, M. (2017). Aan de slag met universeel ontwerp in de klas en op school, Caleidoscoop, Jg. 29, nr. 2, p. 13-17.
• Wilssens, M. (2019). Inclusie: een must of een zoveelste modegril? In: Vantieghem, W. & Van de Putte, I. (red.) (2019). Vol potentieel: krachtig lesgeven in diversiteit. Leuven: Acco, p. 95-107.
• Wilssens, M. & Boonen, H. (2019). Samen professionaliseren: een springplank naar inclusie? In: Vantieghem, W. & Van de Putte, I. (red.) (2019). Vol potentieel: krachtig lesgeven in diversiteit. Leuven: Acco, p. 233-254.
• Boonen, H. & Wilssens, M. (2019). Moet ik een superheld zijn om inclusief les te geven? In: Vantieghem, W. & Van de Putte, I. (red.) (2019). Vol potentieel: krachtig lesgeven in diversiteit. Leuven: Acco, p. 59-79.
• Roose, I. & Wilssens, M. (2019). Op weg naar inclusieve schoolculturen: zit het in de muren? In: Vantieghem, W. & Van de Putte, I. (red.) (2019). Vol potentieel: krachtig lesgeven in diversiteit. Leuven: Acco, p. 255-270.
• Wilssens, M., Milants, M., Boonen, H. & Van de Putte, I. (2021). Doos vol potential: gespreksstarters over diversiteit en inclusie. [toolbox] Gent: Arteveldehogeschool. http://gespreksstarters.potentialtoteach.be/
Relevante onderzoeken
• Praktijktest in het kader van leerzorg i.o.v. de Vlaamse Regering, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Onderwijs & Vorming (2008-2009).
• M-decreet: motor, motivatie, mogelijkheden i.o.v. de Vlaamse Regering, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Onderwijs & Vorming (2015-2017). http://m-decreet.weebly.com/
• Van de Putte, I., Boonen, H. & Wilssens, M. (2016-2019). www.potentialtoteach.be en www.kenniscentrumpotential.be
• Wilssens, M., Step, I. & Vandenbussche, E., (red.)(2019-2021). Ondersteuning in (het) k(w)a(d)raat: Ondersteuning van het hoogste karaat. [website] Gent: Arteveldehogeschool. www.ondersteuninginhetkwadraat.be
• De Bruyker, M. & Wilssens, M. (2020-2021). Naar een krachtige leerlingenbegeleiding: aanbevelingen voor directies, scholen, begeleidingsdiensten, overheid en kenniscentra [online document]. www.arteveldehogeschool.be/projecten/de-krachtige-leerlingenbegeleider
• Wilssens, M. (red.)(2021-2023). ProuD To Teach All: Professional Development Strengthening Competencies to Teach All Learners in an Inclusive Learning Environment. [website] Gent: Arteveldehogeschool. http://bit.ly/proud4all - www.proudtoteachall.eu
• Wilssens, M., Werbrouck, N., Pools, K., Teijsen, E. & Van Mieghem, A. (2021-2023). Flexio: flexibel professionaliseren rond flexibel onderwijs en diversiteit. [website] Gent: Arteveldehogeschool. https://www.arteveldehogeschool.be/projecten/flexio-flexibel-profession…
Mijn media ervaring
• Interview met Jan Hautekiet over het M-decreet op Radio1, nieuwsopname bij regionale TV-zender AVS over inclusie en ondersteuning van kleuters met een verstandelijke beperking, medewerking aan enkele korte krantenartikels over buitengewoon onderwijs en redelijke aanpassingen
• Van Hoeck, R. & Wilssens, M. (2021). #78 | Teacher Tapp #5 – Inclusief onderwijs [online podcast]. Gent: Arteveldehogeschool. https://sites.arteveldehogeschool.be/deleraardenkt/nieuws/de-vijfde-tea… -https://vriendvandeshow.nl/dekrijtlijnen/episodes/78-teacher-tapp-5-inc… - ook aangeboden op Dag van de wetenschap 2021, https://www.dagvandewetenschap.be/activiteiten/arteveldehogeschool-podc…
• Van Heuverzwyn, E., Wilssens, M. & Van Bunder, D. (2021). Onderwijs in een diverse samenleving. [video / podcast] Gent: Associatie Universiteit Gent. https://www.wetenschapscafe.be/nl/gent/gent-cat/onderwijs-in-een-divers…
• Wilssens, M. (2022). De leerkracht: een superheld voor elk kind? [filmclip] Brussel: Wetenschap Uitgedokterd. https://www.wetenschapuitgedokterd.be/de-leerkracht-een-superheld-voor-… en http://www.sciencefiguredout.be/teacher-superhero-every-child.