Mart

Doms

Mart Doms is onderzoeker bij onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs van de Karel de Grote Hogeschool.
Binnen Toekomstgedreven Onderwijs wordt praktijkgericht onderzoek gedaan naar onderwijsvraagstukken.
Deze worden telkens vertaald in concreet inzetbare tools voor het werkveld.

Mart is hierbij verantwoordelijk voor de onderzoekslijn 'Authentiek Leren' waarbinnen onderzoek wordt gedaan naar de effectiviteit van leren via authentieke leerervaringen/ authentieke context, de evaluatie van authentiek leertaken, geïntegreerde STEM, citizen science, simulatieonderwijs ...

Daarnaast is Mart ook lerarenopleider lager onderwijs bij de Karel de Grote Hogeschool, waar ze voornamelijk de bachelorproef en de innovatieve COIL Bachelorproef - waar studenten uit Vlaanderen een bachelorproef vormgeven in samenwerking met studenten uit Cambodja - vormgeeft en doceert.

Trefwoorden:
educatie voor duurzame ontwikkeling;
citizen science;
wiskundedidactiek;
open schooling;
onderzoeksvaardigheden van leerkrachten;
authentiek leren;
COIL.

Contact

Trefwoorden
Gedragswetenschappen of sociale wetenschappen
Onderwijs
Buitengewoon onderwijs
Hoger onderwijs

Talenkennis

Moedertaal
Nederlands
Spreek je nog andere talen?
Engels
Frans
Andere
Vlaamse Gebarentaal

Achtergrond

Lidmaatschap
VFO: Vlaams Forum voor Onderwijsonderzoek
Huidige nationaliteit(en)
Belg
Nationaliteit(en) bij geboorte
Belg
Nationaliteit(en) moeder bij geboorte
Belg
Nationaliteit(en) vader bij geboorte
Belg

Studie(s) en diploma's

Master in de Opleidings- en Onderwijswetenschappen

Huidige functieomschrijving

Onderzoeker bij onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs (Karel de Grote Hogeschool)
Lector aan de lerarenopleiding Lager Onderwijs (Karel de Grote Hogeschool)

Relevante Publicaties

Bastiaenssens, P., Boeve-De Pauw, J., Doms, M., Hens, C., Mennes, F., Van Laer, J., (2022). Citizen science in de klas. Een gids voor initiatiefnemers van citizen-scienceprojecten. SCIVIL, Leuven, België.

Relevante onderzoeken

Citizen Science. Onderzoekscompetenties leren in burgerwetenschap op school. Een onderzoek naar kansen voor participatie.
https://www.kdg.be/onderzoek/projecten/citizen-science

COSMOS. Creating Organisational Structures for Meaningful Science Education through Open Schooling for all
https://www.kdg.be/onderzoek/projecten/cosmos-creating-organisational-s…

Van referentiematen tot betekenisvolle herleidingen... Maatwerk!
https://www.kdg.be/onderzoek/onderzoekscentra/toekomstgedreven-onderwij…

Mijn media ervaring

Promofilmpje praktijkgids 'Citizen Science in de klas. Een gids voor initiatiefnemers van citizen-scienceprojecten.'
https://www.youtube.com/watch?v=glA1EODQ4Hk&t=84s