Peter
Verlinden
Recente geschiedenis en de humanitaire gevolgen daarvan in Rwanda, Burundi en DR Congo (o.m. genocide in Rwanda, militaire staatsgrepen in Burundi, oorlogen in Congo).
De rol van massamedia bij (internationale) conflicten: interne en externe werking van de 'mediamachine' (nieuwsselectie, internationale persagentschappen, 'vredesjournalistiek', ...).
Contact
Talenkennis
Achtergrond
Lid Screeningcommissie 11.11.11 (sinds 1999).
Studie(s) en diploma's
Licentiaat Politieke Wetenschappen (KU Leuven, 1979), Licentiaat Communicatiewetenschap (KU Leuven, 1983), Master in Social and Cultural Anthropology (KU Leuven, 1994).
Huidige functieomschrijving
'actief gepensioneerde' beroepsjournalist, voormalig VRT-journalist (1987-2019)
gastdocent KU Leuven (sinds 2008)
auteur
Ervaring
-Journalist BRTN (nu: VRT)-nieuwsredactie (1987-2019): Juli 1998 tot mei 2005: hoofd van de buitenlandredactie van de VRT-televisienieuwsdienst. Eindredacteur VRT-Journaal (deeltijds vanaf 1996, sporadisch van 2015 tot 2018). (In die functies geregeld lezingen in binnen- en buitenland over de aanpak van de internationale berichtgeving op de Vlaamse openbare omroep.)
-Opdracht als docent ‘Buitenlandjournalistiek’ aan HOWEST (Kortrijk) (2009-2016).
-Opdracht als docent ‘Nieuwsmontage’ aan RITS/Erasmushogeschool (Brussel) (2009-2015).
-Zelfstandig journalist (‘actief gepensioneerde’) (2019-) voor o.m. Knack, MO*, De Standaard, enz.
-Sinds academiejaar 2008-2009 gastdocent aan de faculteit Sociale Wetenschappen KU Leuven: ‘Media en Internationale Conflicten’ (Master Vergelijkende en Internationale Politieke Wetenschappen), inclusief begeleiding en jurering van masterproeven.
Relevante Publicaties
BOEKEN
-Kamelen, emirs en paleizen - Arabieren aan de Golf, Leuven, 1991.
-Hutu en Tutsi - Eeuwen strijd, Leuven, 1995.
-Rwanda-Burundi, Amsterdam/Brussel, 1996.
-Québec, Leuven, 1999.
-Oman en de emiraten aan de Golf, Amsterdam/Brussel, 2000.
-Weg uit Congo – Het drama van de kolonialen, Leuven, 2002/2009.
-Saudi-Arabië, Amsterdam/Brussel, 2003.
-Het verloren paradijs – Kind in Congo, Leuven, 2005.
-Achterblijven in Congo – Een drama voor de Congolezen?, Leuven, 2008.
-Belgisch-Kongo – 50 jaar koloniale herinneringen, Leuven, 2010.
-Hoe Congolees zijn de Congolezen – De Schizofrene Congolees, Leuven, 2010.
-Het goud van Congo, Antwerpen/Brussel, 2014.
-Marie - Overleven met de dood, Leuven, 2015.
-Zwarte trots, witte schaamte? Over kolonialisme en racisme, Gorredijk, 2020.
-Tussen herinnering en realiteit. Congolese stemmen over de koloniale tijd, Gorredijk, 2021.
-(in voorbereiding) Oorlog en leugens/Media en internationale conflicten (werktitel), Gorredijk, (gepland) 2023-2024.
BIJKOMEND JOURNALISTIEK EN ACADEMISCH WERK
Bijdragen in ondermeer De Nieuwe Maand (opiniemaandblad), Res Publica (politologisch tijdschrift), Etcetera (cultureel tijdschrift), Karakter (wetenschappelijk tijdschrift Academische Stichting KU Leuven), Recto/Verso, Knack, Het Volk, Het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen, Kerk en Leven, Kultuurleven, Reflector, Weekend Knack, Trends, Vlamingen in de Wereld, De Standaard Magazine, MO*-Magazine en andere.
Opinie- en analysebijdragen voor De Standaard , De Morgen, knack.be, doorbraak.be, de website van de VRT-nieuwsdienst (www.deredactie.be; nu: www.vrtnws.be), enz.
Relevante onderzoeken
(Zie de aangehaalde boeken en publicaties).
Mijn media ervaring
Zeer ruime ervaring vanwege meer dan 30 jaar professioneel werk voor radio en televisie.
Andere info
Mijn expertise is het resultaat van meer dan 30 jaar journalistiek werk op het terrein (vooral Congo, Rwanda en Burundi, maar ook verschillende andere Afrikaanse landen en conflictgebieden), aangevuld met diverse onderwijsopdrachten en een academische opdracht aan KU Leuven (Master Politieke Wetenschappen) sinds 2008. Sinds mijn pensioen bij VRT in 2019 leg ik me nog meer dan vroeger toe op onderzoeksjournalistiek over (Centraal-)Afrikaanse dossiers en de werking van de massamedia. Dat resulteert in zowel nieuwe boeken als artikels in diverse tijdschriften en lesmateriaal voor mijn studenten.