Prof. dr. Yves

Van Vaerenbergh

Yves Van Vaerenbergh is hoogleraar Customer Experience Management aan de KU Leuven (Belgiƫ) en keynote speaker op wereldwijde conferenties. Hij ontving in 2022 de Emerging Service Scholar Award van de American Marketing Association (SERVSIG), een wereldwijde prijs die wordt toegekend aan de persoon die de meeste impact heeft gegenereerd binnen de 10 jaar na het behalen van een doctoraat. Daarnaast onving hij nog verschillende Best Paper, Best Reviewer en Best Teacher Awards.

Hij heeft meer dan 30 academische papers gepubliceerd over customer experience en customer service in hoogstaande wetenschappelijke tijdschriften. Hij ontwierp een van de eerste cursussen over klantervaring in Europa aan de KU Leuven en is ook regelmatig gastprofessor aan universiteiten en business schools over de hele wereld.

Als medeoprichter van de Kalepa Group, een spin-off bedrijf van de KU Leuven, inspireert en assisteert Yves organisaties bij het ontwerpen en implementeren van succesvolle customer experience strategieƫn met behulp van evidence-based inzichten en benaderingen. Bovendien was hij Departementsvoorzitter Marketing aan de KU Leuven en bestuurslid van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de KU Leuven.

Keywords:
- Klantenservice
- Klachten
- Customer experience management
- Klantbeleving
- Customer centricity
- Klantgerichtheid van organisaties
- Customer service

Contact

Trefwoorden
Bedrijfskunde
Marketing
Managementtechnieken en bedrijfsvoering
Consumenten

Talenkennis

Moedertaal
Nederlands
Spreek je nog andere talen?
Engels

Achtergrond

Huidige nationaliteit(en)
Belg
Nationaliteit(en) bij geboorte
Belg
Nationaliteit(en) moeder bij geboorte
Belg
Nationaliteit(en) vader bij geboorte
Belg

Studie(s) en diploma's

- Doctoraat in de Toegepaste Economische Wetenschappen (UGent, 2012)
- Master of Quantitative Analysis for the Social Sciences (HUB/KULeuven, 2010)
- Licentiaat in de Handelswetenschappen, optie Marketing (VLEKHO Business School, 2007)
- Graduaat in het Bedrijfsbeheer, optie Marketing (KaHo Sint-Lieven, 2005)

Huidige functieomschrijving

- Hoogleraar Customer Experience Management, Vakgroep Marketing, KU Leuven
- Medeoprichter KALEPA, spin-off van KU Leuven die organisaties helpt om klantgerichter te worden

Relevante Publicaties

Meer dan 30 academische publicaties in het domein van klantenmanagement, customer service, customer experience,...

Mijn media ervaring

- Ervaring met interviews voor radio, podcasts, magazines, kranten,...
- TEDx Talk: "Why companies fail at customer experience" (https://www.youtube.com/watch?v=35gL3YIQ5DM&t=12s)