Sofie
Verhalle
Met twintig jaar ervaring op zak in digitale communicatie help ik organisaties, bedrijven en overheden om digitaal meer impact te maken. Ik ben op mijn best als ik kan connecten met mensen, kan inspireren en enthousiasmeren, strategische workshops begeleiden en complexe communicatieproblemen oplossen. Sommige van mijn klanten zijn en waren: Colruyt, RoSa vzw, De Lijn, Oxfam Wereldwinkels, Leraars zonder Grenzen, Light for The World vzw, UZ Gent, Stad Antwerpen, Brantano, Krook Bibliotheek, Miele, Kortom, Sport Vlaanderen, Flanders DC, Stad Gent, Vlaams Parlement, Visit Flanders, 11.11.11., Europese Commissie, ...
Daarnaast ben ik ook publiek spreker binnen dit veld. Journalisten (krant, radio, televisie) weten me te vinden als ze iets willen weten over de impact van digitale en sociale media op ons leven, al dan niet in combinatie met thema's als LGBTQIA+, ondernemen, gender. Af en toe schrijf ik een opiniestuk.
Contact
Talenkennis
Achtergrond
The Ministry of Privacy werd opgericht als privacy-activistische waakhond. De board waakt over de strategie en prioriteiten van de Stichting. Ambassadeurs verspreiden het privacywoord. Onze leden creëren een draagvlak en recht van spreken. The Ministry of Privacy heeft vier kerntaken: informeren, reageren, aanleren & procederen. We sensibiliseren burgers, reageren op privacyvragen en -klachten, bemiddelen tussen burgers en overheden of bedrijven, leren privacyvriendelijke technieken aan, en - als het écht niet anders kan -, trekken we naar de rechter. Omdat privacy een mensenrecht is.
Diversity Coordinator and Liaison - Communicatiepro's tegen COVID19BE (2020)
Een community van 1.300 communicatieprofessionals (freelancers, ambtenaren, ...), mensen uit het middenveld, creatieve activisten, ... Doel van die groep is onze skills en krachten te bundelen, om samen het verschil te maken in de strijd tegen #COVID19. We starten projecten op, springen mee aan boord met goede ideeën, buiten de kracht van een gezamenlijk netwerk maximaal uit, ... om te sensibiliseren, informeren, bruggen te bouwen, etc. Thema's: mondmaskers, anderstaligen, jongeren, eenzaamheid, fake news, verveling,...
Actief medewerker - Gent M - Denktank rond technologie en samenleving. (2014 - 2020)
Redactie, hands on communicatie, gastspreker.
Vrijwilliger / Expert digitale communicatie - Exchange vzw - een organisatie die via duurzame en inclusieve economische groei meer welvaart en welzijn in het Zuiden creëert. (2013 - 2020)
Projecten:
2013: project RETOSA, de koepel voor toerisme in zuidelijk Afrika, en ZTB, de Zambiaanse toeristische dienst.
2014: project RETOSA, de koepel voor toerisme in zuidelijk Afrika, en ZTB, de Zambiaanse toeristische dienst.
2015: project Igongo Cultural Centre & Country Hotel, in Oeganda.
Zie ook https://exchangevzw.be/
Vrijwilliger - Verkeerd Geparkeerd (1998-2000)
Verkeerd Geparkeerd is er voor en door (Gentse) LGBTQ+-jongeren. Redacteur maandelijkse nieuwsbrief en onthaal van nieuwe leden samen met andere vrijwilligers.
Studie(s) en diploma's
Hogeschool Gent - 1994 – 1999
Master in Translation: French-English-Dutch (Applied Languages)
Kleine Academie - International school for Creative Theatre (2002 – 2005)
Actor-Director / Theatre
Huidige functieomschrijving
Freelance Digitaal Strateeg, Social Media Strateeg, Communicatie-expert, Consultant. Business Developer.
Ervaring
Digitaal Strateeg, Communicatie-expert, MedeZaakvoerder Solo & Solo, 2016 - nu
Social Media Consultant & Managing Partner, Talking Heads, 2008 - 2016
Gastdocent KHLim, Thomas More, Hogeschool Gent, Odisee, 2010 - nu
Marketing and Communication Manager, Telenet, 2005-2008
Mijn media ervaring
Verschillende korte radio-interviews (Radio 1, MNM, Q-Music) over (trends op) sociale media, digitale communicatie, ...
Verschillende korte reportages (Kanaal Z, VRT NWS, Open VRT) over (trends op) sociale media, digitale communicatie, ...
Passage in Volt (2015)
Artikels (opiniestukken, interviews of korte expertenbijdrages) in Zizo, Tijd, De Standaard, De Morgen, HLN, P-Magazine, Knack, over (trends op) sociale media, digitale communicatie, LGBTQIA+, ...
Links:
https://www.tijd.be/opinie/algemeen/Stille-discriminatie-vrouwen-in-wer…
https://www.tijd.be/dossier/krant/Het-geheime-wapen-van-N-VA/9842907
https://www.tijd.be/nieuws/archief/Het-nieuwe-wapen-in-de-strijd-om-de-…
https://www.tijd.be/nieuws/archief/Spammers-ontdekken-Twitter/9107706
https://www.tijd.be/nieuws/archief/Schetteren-dat-het-klettert/9003196
https://www.tijd.be/tech-media/media-marketing/Facebook-en-Twitter-als-…
https://www.demorgen.be/meningen/staatsgreep-via-whatsapp-sociale-media…
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190102_04074193
https://www.standaard.be/cnt/ds20110301125505
https://www.standaard.be/zoeken?keyword=sofie%20verhalle
https://www.openvrt.be/werk/1221-ask-sofie-verhalle-2-hoe-word-je-je-ei…
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/15/mobiele-maandag-influencers/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/03/06/het_las_vegas-syndroomdoetzijni…
https://tvvisie.be/inhoud/belgie/de-laatste-volt-van-dit-seizoen-blikt-…
https://radio1.be/waarom-vrouwen-het-zo-moeilijk-vinden-om-facebook-vaa…
https://radio1.be/twitteractie-van-lidl-loopt-uit-de-hand
https://radio1.be/kunnen-en-moeten-we-iets-doen-aan-grove-forumreacties