Anouk

Van Der Wildt

Als onderzoeker heb ik meer dan 10 jaar ervaring in onderzoek naar meertaligheid. Dit zowel in het basisonderwijs, als in kinderopvang van baby's en peuters. Mijn doctoraat handelde over culturen op school rond taal en meertaligheid en hoe die een invloed hebben op kinderen. Ik coördineerde een project rond het ondersteunen van meertalige gezinnen in de talige opvoeding van hun kinderen vanuit kinderopvang en consultatiebureaus van Kind en Gezin. Ik werk vanuit het kader van kinderrechten en meer specifiek het recht op inspraak van kinderen bij beslissingen die hen aanbelangen. Daarbij zet ik steeds de bril op van inclusie en diversiteit. Ik heb ervaring met het coachen van leerkrachtenteams rond grootstedelijke thema's, zoals meertaligheid en diversiteit. Rond deze thema's schrijf ik geregeld projectaanvragen uit, o.a. voor zowel nationale als Europese calls.

Contact

Trefwoorden
Taalkunde
Sociologie
Rechten van de mens
Onderwijs
Kinderen en jongeren

Talenkennis

Moedertaal
Nederlands
Spreek je nog andere talen?
Engels
Frans
Nederlands
Spaans

Achtergrond

Lidmaatschap
Ik ben lid van het onderzoekscentrum Pedagogie in Praktijk van Karel de Grote Hogeschool.
Huidige nationaliteit(en)
België
Nationaliteit(en) bij geboorte
België
Nationaliteit(en) moeder bij geboorte
België
Nationaliteit(en) vader bij geboorte
België

Studie(s) en diploma's

- Doctoraat in de Sociologie
- Lerarenopleiding

Huidige functieomschrijving

Onderzoeker en projectcoördinator

Ervaring

- Doctoraatsonderzoek op Validiv-project (UGent): dataverzameling, kwantitatieve en kwalitatieve dataverzameling, presentatie van onderzoeksresultaten op onderzoeksconferenties, workshops voor leerkrachten rond thema van meertaligheid op school
- Coach van teams kleuterleerkrachten bij Onderwijscentrum Brussel: Thema's meertaligheid, mondelinge taalvaardigheid, rekentaal
- Coördinator Pro-M project (KULeuven): dataverzameling, coaching van doctoraatsstudenten, coördinatie valorisatieluik, redactie videoreeks en website met valorisatiemateriaal,
- Onderzoeker Pedagogie in Praktijk (Karel de Grote Hogeschool): coördinator project over leerlingenparticipatie op school, middelenwerver nationale en internationale fondsen, anker onderzoek, aanspreekpunt kwantitatieve onderzoeksmethoden

Relevante Publicaties

Praktijkgericht onderzoek (selectie):
- http://pro-mproject.be/
- https://www.kdg.be/onderzoek/projecten/inspiratiegids-taalstimulering-n…
- https://metrotaal.be/

Academische publicaties (selectie):
- Peleman, B., Van Der Wildt, A., & Vandenbroeck, M. (2022). Home language use with children, dialogue with multilingual parents and professional development in ECEC. Early Childhood Research Quarterly, 61, 70-80.
- Van Der Wildt, A., Aghallaj, R., De Backer, F., Vandenbroeck, M., & Agirdag, O. (2024). Multilingual language minority parents’ perspectives on their relationships with caregivers regarding the multilingual upbringing of the child: a large-scale exploration within childcare facilities in Flanders. International Journal of Multilingualism, 21(3), 1386-1400.
- Strobbe, L., Van Der Wildt, A., Van Avermaet, P., Van Gorp, K., Van den Branden, K., & Van Houtte, M. (2017). How school teams perceive and handle multilingualism: The impact of a school's pupil composition. Teaching and teacher education, 64, 93-104.
- Van Der Wildt, A., Van Avermaet, P., & Van Houtte, M. (2015). Do birds singing the same song flock together? A mixed-method study on language as a tool for changing social homophily in primary schools in Flanders (Belgium). International Journal of Intercultural Relations, 49, 168-182.

Mijn media ervaring

- video voor Opgroeien congres: https://www.opgroeien.be/kennis/toolbox/video-kennisclip-werken-team-de…
- Interview met Gazet van Antwerpen: https://www.gva.be/cnt/dmf20240311_96440897