Waarom is de expertendatabank nodig?

Vlaamse media kiezen te vaak voor dezelfde experten

Wist je dat in 2019 vooral blanke mannen van middelbare leeftijd aan bod kwamen in de Vlaamse krantenkolommen en praatprogramma’s? Dat blijkt tenminste uit een onderzoek van het communicatiebureau FINN. De Vlaamse media blijken vaak disproportioneel te focussen op een klein kransje bekende opinieleiders (“thought leaders”) in het (bedrijfs)economische debat. Meestal blijken dat mannen te zijn, vaak academici.

Concreet werd onderzocht hoe gemediatiseerd een 65-tal opiniemakers in 2019 waren in het Vlaamse debat over economische en bedrijfseconomische onderwerpen. Concreet lag de focus op economie, arbeidsmarkt, duurzaamheid, ondernemerschap en durfkapitaal, innovatie, werk, HR en werkbaar werk, diversiteit en onderwijs. Voor al deze experts turfde FINN het aantal mediaverschijningen in gedrukte media, op radio en televisie aan Nederlandstalige en Franstalige zijde.

top-10 Vlaamse opiniemakers in 2019

 

Uit de analyse blijkt dat een klein kransje van opinieleiders (“thought leaders”) met het leeuwendeel van de persaandacht gaat lopen in het (bedrijfs)economische debat. Meestal blijken dat mannen te zijn, vaak academici.

We zien eigenlijk ruwweg drie soorten opinieleiders.

Er zijn alomtegenwoordige experts, die driehonderd keer of meer per jaar in media verschijnen. Zij zitten vaak in domeinen waar heel fel maatschappelijk debat rond woedt, zoals onderwijs en arbeidsmarkt.

Daarnaast heb je zwaargewichten in een domein dat net iets meer niche is, zoals Jurgen Ingels (ondernemerschap) of Gino Van Ossel (retail). Deze experten zie je tussen de honderd en driehonderd keer per jaar in media.”

Een derde groep zijn experts die je minder dan honderd keer per jaar tegenkomt - zij zijn in hun vakdomein vaak incontournable, maar hebben (nog) niet het brede bereik van Rik Torfs of Geert Noels. In deze groep treffen we wél een opvallend contingent vrouwen, zoals Elke Van Hoof, Veronique Goossens, Hylke Vandenbussche, Sofie Geeroms, Conny Vandendriessche of Marcia De Wachter.”

We zien wel dat media actief proberen om diverse stemmen aan bod te laten komen, zoals Dalilla Hermans, Youssef Kobo of Hassan Al Hilou. Maar desondanks valt te vrezen dat deze lijst er volgend jaar nog zeer gelijkaardig zal uitzien. Het is niet zo makkelijk om van het peloton te promoveren naar de kopgroep.

Jij kan helpen om hierin verandering te brengen.

Heb je kennis van zaken over een bepaald thema die je graag deelt met een breder publiek? Maak dan vandaag nog je profiel aan als expert via deze link (link toevoegen). Je krijgt meteen toegang tot onze gratis leervideo met mini-mediatraining.

Ben je op zoek naar nieuwe gezichten? Maak dan een profiel aan als gebruiker en vind meteen de expert volgens expertise via onze handige zoekfunctie.